When you are willing to pay for global warming “research” that has a predetermined outcome, all you do is open the door for fraud.

Reader Mark emailed an example today.

Please consider Top University Passed Off Rivals’ Research to Bankroll Climate Change Agenda.

One of the world’s leading institutes for researching the impact of global warming has repeatedly claimed credit for work done by rivals – and used it to win millions from the taxpayer.

An investigation by The Mail on Sunday also reveals that when the Centre for Climate Change Economics and Policy (CCCEP) made a bid for more Government funds, it claimed it was responsible for work that was published before the organisation even existed. Last night, our evidence was described by one leading professor whose work was misrepresented as ‘a clear case of fraud – using deception for financial gain’. The chairman of the CCCEP since 2008 has been Nick Stern, a renowned global advocate for drastic action to combat climate change.

On Friday, the CCCEP – based jointly at the London School of Economics and the University of Leeds – will host a gala at the Royal Society in London in the peer’s honour. Attended by experts and officials from around the world, it is to mark the tenth anniversary of the blockbuster Stern Review, a 700-page report on the economic impact of climate change. The review was commissioned by Tony Blair’s Government.

Last night, CCCEP spokesman Bob Ward admitted it had ‘made mistakes’, both in claiming credit for studies which it had not funded and for papers published by rival academics. ‘This is regrettable, but mistakes can happen… We will take steps over the next week to amend these mistakes,’ he said.

The Mail on Sunday investigation reveals today that:

  • The Economic and Social Research Council (ESRC), which has given the CCCEP £9 million from taxpayers since 2008, has never checked the organisation’s supposed publication lists, saying they were ‘taken on trust’;
  • Some of the papers the CCCEP listed have nothing to do with climate change – such as the reasons why people buy particular items in supermarkets and why middle class people ‘respond more favourably’ to the scenery of the Peak District than their working class counterparts;
  • Papers submitted in an explicit bid to secure further ESRC funding not only had nothing to do with the CCCEP, they were published before it was founded;
  • The publication dates of some of these papers on the list are incorrect – giving the mistaken impression that they had been completed after the CCCEP came into existence.

Academics whose work was misrepresented reacted with fury. Professor Richard Tol, a climate change economics expert from Sussex University, said: ‘It is serious misconduct to claim credit for a paper you haven’t supported, and it’s fraud to use that in a bid to renew a grant. I’ve never come across anything like it before. It stinks.’

Prof Tol said: ‘Our paper had no relationship to the CCCEP. It came out of David Anthoff’s masters thesis. At the time, the CCCEP did not exist, and it only came into existence after the paper was published. Fraud means deception for financial gain. That is what this is.’

Fake Research

The Daily Caller reports Top University Stole Millions From Taxpayers By Faking Global Warming Research.

A global warming research center at the London School of Economics got millions of dollars from UK taxpayers by taking credit for research it didn’t perform, an investigation by The Daily Mail revealed.

The UK government gave $11 million dollars to the Centre for Climate Change Economics and Policy (CCCEP) in exchange for research that the organization reportedly never actually did.

Studies that receive financial support from the public sector don’t have to disclose it as an ethical conflict of interest, even when that support is in the millions of dollars. Recent studies in the U.S. — which the Environmental Protection Agency (EPA) uses to support the scientific case for its Clean Power Plan — saw the agency give $31.2 million, $9.5 million, and $3.65 million in public funds to lead authors, according to EPA public disclosures.

The author who received $3.65 million, Charles Driscoll, even admitted to the Pittsburgh Post-Gazette that the result of his study was predetermined, saying “in doing this study we wanted to bring attention to the additional benefits from carbon controls.”

Universities typically received about 50 percent of the money their researchers get in public funds if their investigations find positive results, making them deeply dependent upon federal funding and likely to encourage studies that will come to conclusions the government wants.

Predetermined Outcome

All you have to do is pay for it.

Mike “Mish” Shedlock